A hamisításról
Hamisításnak nevezzük a szellemitulajdon-jogok megsértésének valamennyi formáját – függetlenül attól, hogy szerzői jogi védelemről vagy egy iparjogvédelmi oltalomról beszélünk, valamint attól is, hogy polgári jogi vagy büntetőjogi jogsértésről van-e szó.
A hamisítók más szellemi és anyagi befektetését kihasználva, a szellemitulajdon-jog tárgyát egyszerűen lemásolva tesznek szert haszonra, ezzel jelentős mértékű anyagi és erkölcsi kárt okozva a termék, alkotás vagy szolgáltatás jogtulajdonosának, azaz a feltalálónak, a szerzőnek, a jogszerűen gyártó cégnek, forgalmazónak. A hamisítók tevékenységükkel egyszersmind a termékek használóit vagy a szolgáltatások igénybe vevőit is károsítják, azaz a fogyasztókat és a társadalom egészét.
A magyar cégek is érintettek és küzdenek a hamisítók tevékenysége ellen. Vállalati döntéshozók körében Magyarországon első ízben végzett kutatást a HENT 2013-ban. Termékhamisítással kapcsolatos tapasztalataikról, véleményükről kérdeztük a cégvezetőket az ország minden régiójából.
A kutatás főbb eredményei és tanulságai a következők voltak:
- A vállalkozások negyedének ágazatát rendkívül károsan érinti a hamisítás, ugyanilyen arányban vannak azok is, akiknél nem jelent ez problémát. Az átlagosnál nagyobb problémát jelent a hamisítás azon cégeknél, melyek a textília, a ruházati és bőrtermékek gyártása, valamint a számítástechnikai, elektronikai, optikai termékek gyártása területén működnek.
- A gyártással foglalkozó vállalatok több mint negyedének (28%-nak) van tudomása arról, hogy termékét hamisítják. Közülük csaknem 50% tapasztalta hamisított termékeik interneten történő értékesítését.
- A cégek számára a hamisítás elsősorban az okozott gazdasági kár, a vállalati presztízsveszteség és márkájuk értékének csökkenése miatt káros.
- Bár a hamisítás elítélésében szinte tökéletes az egyetértés és az érintett vállalatok komoly gazdasági kárról számolnak be, a relatív többség (52%), amikor azzal a problémával találkozott, hogy termékeit hamisítják, mindezidáig nem tett semmit a hamisítás megakadályozására. Az interneten tapasztalható jogsértésekkel szemben csak a vállalatok 12%-a lép fel.
- Márkavédelemmel a megkérdezett vállalatok 40%-ánál nem foglalkozik semmilyen munkatárs.
- A hamisítással kapcsolatos jogtudatosság közepes mértékű, az összes megkérdezett 44%-a válaszolt úgy, hogy ismeri a hamisítás jogkövetkezményeit.
- A cégek kis mértékben használják az iparjogvédelmi eszközöket (pl. szabadalom, védjegy) szellemi termékeik védelmére. A megkérdezett vállalatok összesen 24%-a rendelkezik bármilyen iparjogvédelmi oltalommal.
Az alábbi táblázat bemutatja, hogy a hamisítás milyen veszélyekkel jár, milyen károkat okozhat a szellemitulajdon-jogok jogosultjainak és jogszerű felhasználóinak egyaránt.
A hamisítás főbb veszélyei és hatásai | ||
---|---|---|
A gazdasági élet szereplői számára | A fogyasztókra nézve | A nemzetgazdaságra vetítve |
Anyagi kár A hamisítás elterjedése a vállalkozások bevételeit csökkenti azáltal, hogy a jogsértő módon jelen lévő szereplőkkel osztozniuk kell piaci szegmensükben. Lassuló innovációs folyamatok Erkölcsi kár |
Anyagi veszteség Bár a hamis termékek a legtöbb esetben olcsóbbak az eredeti terméknél, mégis szinte minden esetben a vártnál rosszabb lesz a vásárolt termék költség-haszon aránya. Gyenge minőség Fogyasztói jogok érvényesítése Biztonsági és egészségügyi kockázatok |
Állami bevételkiesés A hamisítás jogsértő és legtöbbször rejtett tevékenység, így költségvetési bevételkiesést okoz. Csökkenti a foglalkoztatottságot Erősíti a szervezett bűnözést Lassítja a GDP-növekedést |