Továbbra is az olcsóbb ár a legnagyobb oka a hamis márkás termékek vásárlásának – derült ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület idei, 25. VOLT Fesztiválon készült kérdőíves felméréséből. Pozitív tendencia viszont, hogy két év alatt a felére csökkent a nem eredeti terméket vásárlók aránya – ismertette a Rádió Orientnek Horváth Péter, a ProArt Szövetség a Szerzői Jogokért igazgatója.

Idén immár harmadik alkalommal készítette el a VOLT Fesztivál résztvevői körében kérdőívét a HENT. „A kutatás célja, hogy felmérjük a hamis termékek vásárlásához fűződő attitűdöket, annak legfőbb okait” – mondta az igazgató. A testület sátrát több ezren látogatták meg, s a 18 év feletti résztvevők közül mintegy háromszázan válaszoltak a kérdésekre.

Legtöbben a neten vásárolnak

Pozitív tendencia, hogy a kitöltők több mint fele, 60 százaléka azt mondta, hogy az elmúlt évben nem vásárolt hamis terméket.

Érdekesség viszont, hogy az ilyen termékeket vásárlók körében többen voltak férfiak, mint nők. Ami pedig az áruk beszerzésének helyét illeti, a piacokról és az utcai árusítóhelyekről a hamis termékek vásárlásának helye egyre inkább áttevődik a webáruházakba.

A fő ok: az olcsóság

A hamis termékek vásárlásának legfőbb oka még mindig az olcsóság. Emellett a minőség és a jótállás kérdése nem igazán foglalkoztatja a vásárlókat. Ami pedig ennél még nagyobb probléma, hogy

               “az egészségügyi kockázatokat sem mérlegelik a fogyasztók

– hívta fel a figyelmet Horváth Péter.

Azzal a legtöbben tisztában vannak, hogy a hamis termékek vásárlásával károkat okoznak az eredeti áru gyártójának, azzal viszont már kevésbé, hogy ezáltal akár önmaguk egészségét is veszélybe sodorják. Ennél még kevésbé vannak tudatában azzal, hogy hosszú távon ezáltal a társadalomnak és az államnak is károkat okoznak.

Felére csökkent az évente többször hamis terméket vásárlók aránya

Az elmúlt évek tendenciáit összegezve mindenképpen kiemelkedő, hogy a 2015-ös felméréshez képest a válaszadók körében idénre felére csökkent azoknak az aránya, akik egy év alatt többször is vásároltak hamis terméket.

Horváth Péter szerint ennek oka, hogy a lakosság körében nő a fogyasztói tudatosság, hiszen egyre inkább tartanak attól, hogy jogaikat így a termék esetleges hibája esetén nem tudják érvényesíteni.

Horváth Péterrel, a HENT Tudatosságfejlesztési munkacsoportjának vezetőjével készített riport az alábbi linken hallgatható meg:

http://radioorient.hu/adasok/2017-08-29_horvath_peter