Idén a válaszadóknak közel 40%-a állította azt, hogy az elmúlt egy évben vásárolt hamis terméket, olvasható a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a TÁRKI közös felmérésében, amit július végén a VOLT Fesztiválon készítettek a látogatók körében. A nyári adatfelvételből az is kiderül, hogy a hamis terméket vásárlók csaknem kétharmada (62,5%), vagyis az összes válaszadó egynegyede (24,7%) az elmúlt évben ezt többször is megtette.
A hamisítványok vásárlásának legfőbb motivációját a kedvezőbb ár jelenti: a megkérdezettek több mint fele (52%) az alacsony ár miatt vásárolt hamis terméket; közülük a többség (87%) az eredeti terméket részesítette volna előnyben, ha az nem lett volna sokkal drágább a hamis árunál. A válaszadóknak ugyanakkor több mint egyharmada (37%) azért költött ilyen cikkekre, mert látszólag nem volt gond azok minőségével, derült ki a felmérésből.
A kutatás kitért a hamisításból származó gazdasági károk megítélésére is. A fiatalok többsége szerint az olcsóbb hamisítványok az eredeti termékek gyártóit károsítják meg a legjobban: a hamis terméket fogyasztók 73%-a, a nem vásárlók 56,5%-a vélekedik így, míg az előbbi csoport 27%-a, az utóbbinak pedig 43,5%-a önmagát tartja a legnagyobb kár elszenvedőjének.
„Komoly aggodalomra ad okot a fiatalok információhiánya a hamis termékekkel kapcsolatban, ezért továbbra is fontosnak tartjuk tudatosítani a körükben, hogy a hamis árucikkek vásárlása nemcsak a gyártóknak és jogosultaknak okoznak jelentős károkat, hanem súlyos társadalmi és gazdasági hatásokkal – többek között munkahelyek megszűnésével – is járnak, és a gyengébb minőséggel ők is károsultak lesznek” – mondta el a kutatás eredményei kapcsán Németh Mónika, a HENT titkára.
Ami a hamis termékhez való hozzáférés csatornáit illeti, a válaszadók több mint fele (53%) az internetet, 21%-uk a piacot vagy utcai árusokat, 20%-uk egyéb hazai üzleteket, 15%-uk pedig a külföldi boltokat jelölte meg a hamis árucikk beszerzési helyének.
A kutatás szerint a válaszadókat nem az esetleges szankciók, hanem a hamis termék vélhetően rossz minőségétől való félelem (a hamis terméket vásárlóknál ez az arány 59%, a nem vásárolóknál 68%), továbbá a magas egészségügyi kockázat (54%) téríthetik el szándékuktól.
Ezzel kapcsolatban a HENT titkára kiemelte: „Az elmúlt évek felmérései alapján világossá vált, hogy a hatékony megelőzés érdekében a hatóságok aktív közreműködése mellett a fogyasztói tudatosság növelésére is szükség van, így szorítható vissza a fiatalok és minden korosztály körében a hamis termékek vásárlása.”