A téma azután merült fel ismét, hogy az autóknál használt biztonsági rendszerek és légzsák-szenzorok fejlettebbé váltak, és a karosszériákhoz manapság használt többféle acél is könnyebbé és és erősebbé vált, írja a news.com.au.
Hogy a javítás kevesebbe kerüljön, néhány biztosító nem eredeti alkatrészeket használ (amelyek többnyire más anyagból vannak) és néhány szerviz hamis alkatrészeket szerel be.
Egy, a sérülés utáni javítások területén dolgozó bennfentes szerint a hamis alkatrészek máris emberéleteket követelhettek vagy sérüléseket okozhattak, miközben ez elkerülhető lett volna. Felhívja továbbá a figyelmet, hogy ennek ellenére a jelenlegi gyakorlat szerint dolgozó hatóságok nem tudnak az ilyen alkatrészek jelenlétéről, mert a szakértők nem vizsgálják rutinszerűen a légzsák eredetiségét a halálos balesetek után.
Ezen a videón jól látszik, mi történhet az autóban ülőkkel, ha csak egy századmásodperccel is később nyílnak ki a légzsákok.
“Abszolút elképzelhetőnek tartom, hogy máris emberek haltak vagy sérültek meg, csak mert a légzsák az autójukban hamis volt,” mondta az a (szakmában egyébként harminc éve dolgozó) bennfentes, aki a neve elhallgatását kérte. Szerinte “hibás érvelés” azt mondani, hogy nem történtek ilyen esetek, „mert nincsen arra mód, hogy bizonyítani lehetne azokat”.
A bennfentes szerint az illegális alkatrészekkel dolgozó javítóműhelyek érdekeltek a hamis alkatrészek használatában, mert így – a biztosító felé az eredeti termék költségét elszámolva – nagyobb profithoz jutnak. A legjobb biztosítók is legfeljebb minden tizedik törött autó javítását ellenőrzik, de így sem könnyű kiszúrni a hamis alkatrészeket.
“Mindenkit, aki tudva és akarva ilyesmit tesz, minimum csalással kell megvádolni, de a gond az, hogy könnyen el tudják hárítani a felelősséget,”magyarázta a szakértő. “Ha az alkatrész hamis, azt mondják, őket is átverték.”
A Szövetségi Autóipari Kamara vezetője, Toby Weber szerint az autósoknak többet kellene tudniuk a hamis és az igazi alkatrészek közötti különbségekről és nem árt elolvasniuk a biztosítási szerződés apró betűs részét is. “Nem egy ezredmásodperccel a légzsák nyílása előtt kellene rájönni, hogy az nem fog rendesen működni,” tette hozzá Weber.
A hamis alkatrészeket úgy gyártják, hogy azok illeszkedjenek a dizájnhoz és az autóhoz, de nem vetik alá őket ütközési tesztnek. A hamis légzsákok kinyílhatnak alacsony sebességnél is (növelve baleset esetén a javítás költségét), de túl későn is, ami halálos is lehet.
Toby Weber szerint ezért fontos, hogy a tulajdonosok figyeljenek rá, a biztosításuk előírja-e a pótolt alkatrészek eredetiségét.