A művész két nővére, Jenine Basquiat Heriveaux és Lisane Basquiat kérdőjelezték meg néhány eladásra kínált kép eredetiségét – főleg azokét, amelyeken kézírás található – állítva, hogy még egy képzetlen megfigyelő is láthatja: a különböző darabokon látható kézírások több személytől származnak. Hozzáteszik: az aukció katalógusában helytelenül írja a Christie’s, hogy az örökösök szentesítették volna az eladásokat – tudósít a New York Times nyomán a Wall Street Journal blogja.
Az aukció Alexis Adler gyűjteménye körül forog. Adler Basquiat szobatársa és partnere volt 1979-től 1980-ig és megőrizte a művész kiköltözéskor hátrahagyott alkotásait.
Az online aukció két hétig tartott volna. Az eladásra kínált tárgyak között voltak festett pólók, kollázsok és egy spirálfüzet, amiben írás, rajzok és telefonszámok találhatók.
Alexis Adler képviselői szerint Adler csalódott, amiért a Christie’s elhalasztotta az aukciót és szeretné, ha a Christie’s és hozzá hasonlóan az örökösök is megnyugodnának afelől, hogy a tárgyak eredetiek.
Hetekkel az aukció előtt pedig a Christie’s tárgyak tucatjait vitte el az Adler-lakásból, köztük egy falfestményt a hálószobából, amit Adler és Basquiat festett évtizedekkel ezelőtt. A három héttel ezelőtti aukción a falfestmény (egy nagy mű, rajta „Olive Oyl” felirattal) 569 000 dollárért kelt el a becsült 600 000 helyett. Egy másik mű, egy festett ajtó „Famous Negro Athletes” felirattal 773 000 dollárért kelt el, a becsült 800 000 helyett. Mindkét mű eredetiségét igazolta a 2012-ben feloszlott Basquiat-műveket hitelesítő bizottság.
A Christie’s becslései szerint a teljes aukció 2 és 3 millió dollár közötti összeget hozott volna. Az elmúlt évtizedben az 1988-ban, 27 évesen, heroin-túladagolás következtében elhunyt művész alkotásai rendkívül magas áron keltek el. „Dustheads” című képét például 48,8 millió dollárért adták el, ami rekordösszegnek számít a Basquiat-művek esetében.
Adler most embriológusként dolgozik, és úgy emlegeti a művésszel közös lakásukat, mint Basquiat első állandó lakhelyét, miután az 15 évesen elhagyta brooklyni otthonát. Azt mondja, a művész az egész lakást elborította a műalkotásaival: dolgozott a padlóra, papírdarabokra, de még a hűtőszekrényt is felhasználta erre a célra.