Interjú Dr. Gaál Judit ügyvéddel, a Hungexpo külsős jogi szakértőjével

 

– Mit tehetnek a magyar kiállítás-szervezők? Létezik-e jó gyakorlat?

– A kiállítóknak természetes érdeke fűződik ahhoz, hogy a hamisítókkal szemben gyorsan, hatékonyan és eredményesen lépjenek fel, már a kiállítás ideje alatt, hiszen a kiállítók pénzt és fáradtságot áldoznak a sikeres megjelenésért, ideérte termékeik iparjogvédelmi oltalmának megszerzését és biztosítását is.

A kiállítás-szervező elemi érdeke pedig saját jó hírnevének, megbízható minősítésének a fenntartása. Ezt oly módon érheti el, hogy a kiállítók érdekeit is e körben a legmesszebbmenőkig képviseli.

A magyar kiállítás-szervezők közül először a HUNGEXPO VÁSÁR ÉS REKLÁM Zrt., Magyarország legrégebbi kiállítás-szervező cége ismerte fel a hamisítás elleni küzdelem jelentőségét, és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testülettel valamint a NAV-val folytatott konzultációt követően elindította 2013. decemberében hamisítás elleni kampányát „HUNGEXPO A HAMISÍTÁS ELLEN” címmel.

ham ellen

– Miért fontos egy kiállításon a hamis termékek elleni hatékony fellépés?

– Fontos hozzáadott értéke van. A jóhiszemű kiállítók körében megmutatja, hogy a kiállítás-szervező megbízható, kiváló minőségű kiállításszervezési-szolgáltatást nyújt, így táplálja a kiállítók rendezvénybe vetett bizalmát.

Jogi szempontból pedig növeli a kiállítók, a látogatók és a további közreműködő partnerek jogbiztonságát. A kiállító, ha felfedezi, hogy egy másik standon az ő általa gyártott vagy forgalmazott áru hamisítványával jelenik meg egy cég a kiállításon, tudhatja, hogy nincs egyedül és van kihez fordulnia eligazításért, tanácsért már a kiállítás rövid néhánynapos periódusa alatt is.

A látogatók pedig, akik gyakran nem csupán érdeklődők de sok esetben szakmabeli partnerek is, egyfajta garanciát láthatnak abban, hogy az általuk keresett áru „jogtiszta”. Persze ez a fellépés járhat azzal, hogy egyesek elmaradnak egy kiállításról, mert szándékaik nem egyeznek a hamisítás elleni küzdelemben megfogalmazott célokkal, de úgy gondolom, hogy helyettük öt másik jöhet, akik viszont épp ezt tartják fontosnak.

– Mi a kampány alapüzenete és milyen elemekből áll össze?

– A HUNGEXPO álláspontja szerint egy magas színvonalú kiállításokat szervező cégnek alapvető feladata, hogy minden lehetséges fórumon és dokumentumban rögzítse, hogy kiállításain ellenzi a termékhamisítást és megtesz mindent ennek visszaszorítása érdekében. Ezt több helyen célszerű szerepeltetni, tehát szemződésekben tájékoztatásokban és web oldalon.

Egy körültekintő kiállítás-szervezőnek több feladata van. Először is, a kiállítást megelőzően figyelemfelkeltés és az előzetes tájékoztatás. A kiállítás alatt felmerülő esetleges viták esetén pedig a tanácsadás.

A kampánynak számos eleme van. Fontos minden lehetséges fórumon hirdetni a hamisítás elleni harc fontosságát.

Készítettünk egy „HUNGEXPO A HAMISÍTÁS ELLEN” logót, amely minden a kampányhoz kapcsolódó eszközön hirdeti a HUNGEXPO hamisítás elleni hitvallását és a weboldalunkra kihelyeztünk egy bannert is. A kezdőlapról közvetlen linken keresztül tájékoztatjuk kiállítókat és a látogatókat: hová fordulhatnak, mit tehetnek.

Végül, de nem utolsó sorban a fellépés jogi hátterét megalapozza, hogy a HUNGEXPO a kiállítókkal kötendő általános szerződési feltételeket is módosította. A feltételek között rögzítjük ezen túl, hogy a HUNGEXPO minden lehetséges módon fellép a hamisított áruk kiállításával szemben.

Az interjú folytatása következik.