– A statisztikai adatok azt mutatják, hogy egyre inkább kedvelt értékesítési csatornája a hamis termékeknek az internet. Önök észlelik ezt a tendenciát?
– Az általunk üzemeltetett online piactereken, a vatera.hu-n és már a vatera.hu-ba integrálódott teszvesz.hu-n ezt a trendet nem igazán látjuk. Amit látunk, az az, hogy az online piacterek a hazai forgalom és vásárlási szokások tükrét jelentik. Arra vonatkozóan sem vezetünk nyilvántartást, hogy mely terméktípusokból kínálnak leggyakrabban hamisat az online piactereinken, hiszen nekünk nem feladatunk és nem is tudjuk eldönteni egy hirdetett termékről, hogy az hamis, vagy eredeti. Ezért a márkajogosultak aktivitására hagyatkozunk és motiváljuk őket hatékony márkavédelmi programunkkal.
– Miből áll márkavédelmi programjuk?
– A leghatékonyabb lehetőség a hamis termékeket kínáló ajánlatok törlésére az úgy nevezett értesítési-eltávolítási eljárás, amit a 2001. évi CVIII. törvény vezetett be, az EU 2000/31 irányelvét átültetve. Az eljárás lényege, hogy egy márkajogosult védjegy- vagy szerzői jogának sérelme esetén írásban megkeresheti a tárhelyszolgáltatót, például a vatera.hu-t és kérheti, hogy az távolítsa el a jogsértő tartalmat. A tárhelyszolgáltatónak, például egy online piactér üzemeltetőjének, 12 órán belül ennek eleget kell tennie és a törlésről a felhasználót 3 napon belül értesítenie kell.
A felhasználó a törlést 8 napon belül vitathatja, ilyenkor a törölt tartalmat a tárhelyszolgáltató visszaállítja, de erről és a felhasználó személyéről a márkajogosult értesítést kap. Ezt követően a felhasználó és a márkajogosult között bírósági útra terelődhet a vélt vagy valós jogsértés. Amennyiben a tárhelyszolgáltató hűen követi ezt az eljárásrendet, akkor nem felel a jogsértő tartalomért.
– Hatékony módszernek látják az értesítési-eltávolítási eljárást?
– Igen, azt tapasztaljuk, hogy ez az eljárás hatékony eszköz, ha a márkajogosult cégek megfelelően és aktívan használják. Sok külföldi védjegyjogosult márkaképviselő szervezeten keresztül lép fel a hamis termékek online terjesztése ellen. Sajnos azt látjuk, hogy fellépésük nem folyamatos, hanem időszakos, kampányszerű, emiatt kevésbé érezzük hatékonynak. A cégeket arra kérjük, tekintsenek minket partnernek: a hamis termékek elleni fellépésben a Vatera együttműködést kínál a márkajogosultaknak.
Márkavédelmi programunk része a márkavédelmi űrlap is: ma az értesítések több mint 75%-a már ezen az űrlapon keresztül érkezik hozzánk. Az online űrlap szabványosítja a jogszabály által előírt adatokat, tájékoztatást ad az eltávolítási eljárás menetéről és a kitöltést követően egy kész értesítést nyomtathat ki a márkajogosult. Ezt kell aláírnia, képviselet esetén egy meghatalmazást kell az értesítéshez csatolnia és már küldheti is faxon a Vaterának. A rendszer már az online űrlap kitöltésekor jelzi cégünknek, hogy törlési igény fog érkezni, mire megérkezik a fax, a kollégák munkaidőben szinte azonnal törlik, azaz inaktiválják a jogsértőnek jelölt terméklapot. Azok a cégek, akik ezt a márkavédelmi programot ismerik és aktívan, korrekt módon használják, hálásak érte, hiszen a jogszabályban rögzített 12 órát sem kell kivárniuk.
– Átlagosan hány eltávolítási kérelmet kapnak havonta?
– Az értesítési-eltávolítási eljárás elindítására havonta 10-15 kérelem érkezik a Vaterához. Ezek vegyesen tartalmaznak védjegyre, illetve szerzői jogi jogsértésekre vonatkozó törlési igényeket.
– Mit tanácsol a fogyasztóknak, mire figyeljenek, hogy elkerüljék a hamis termékeket az online piactereken?
– Az internet erre is hasznos eszköz, hiszen számos forrásból tudja valaki ellenőrizni, hogy az általa megvásárolni kívánt termék eredeti-e. Az ár meghatározó tényező, érdemes tehát vásárlás előtt egy ár-összehasonlító oldalon, például az árukereső.hu weboldalon ellenőrizni egy eredeti termék árát. Az online piacterünkön körültekintően kell válogatni a termékek között, biztos vagyok abban, hogy a több mint 8 millió termék között mindenki megtalálhatja az igényeinek megfelelő terméket.
– Milyen módon működnek együtt a fogyasztóvédelemmel és más hatóságokkal?
– Széles körű együttműködésünk van mind a fogyasztóvédelmi szervekkel, mind a nyomozóhatóságokkal és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testülettel is. A fogyasztóvédelmi hatóság részére külön értesítési csatornát létesítettünk, hiszen hatósági jelzésre értesítési eljárás nélkül is kötelesek vagyunk törölni a megjelölt termékeket. A rendőrség és az adónyomozók esetében munkájukat adatszolgáltatással, oktatással támogatjuk: a rendőrség számára külön kézikönyvet is készítettünk, melyet az online térben elkövetett visszaélések felderítéséhez használnak. A kézikönyveket minden kapitányság megkapta. A Hamisítás Elleni Nemzeti Testülettel pedig párbeszédet kezdtünk annak érdekében, hogy a HENT-hez becsatornázott jogosulti és fogyasztói észrevételek, javaslatok alapján próbáljuk meg hatékonyabbá tenni a hamis termékek kínálata elleni fellépést.
Az Allegro Group HU Kft. Magyarország vezető e-kereskedelmi piactereit magába foglaló cégcsoport. Zászlóshajója a 2000-ben indított Vatera, amely jelenleg is a magyar piac legnagyobb piactere. A Vatera 2006–ban és 2007-ben is elnyerte az Év Internetes Kereskedője díjat.
A világ egyik vezető nemzetközi médiavállalata, a Naspers médiacsoport 2008-ban vásárolta fel a Vaterát, majd egy évvel később a TeszVeszt, és az Árukeresőt is. A Naspers tulajdonban lévő Allegro csoport 2011 márciusában elindította az Apród.hu apróhirdetési portált, májusban a Lealkudtuk.hu-t, utóbbi akciós termékeket és szolgáltatásokat kínál, majd augusztusban Grando.hu néven online plázát nyitott a társaság, ahol online és offline áruházak mintegy egymillió terméke kapható egy helyen.