A szövetségi ügyészség a mintegy 80 millió dollár értékben elkövetett festmény hamisítás-sorozat kulcsfigurájáról csupán annyit közölt, hogy New York Queens negyedében található lakásában, illetve a garázsában készítette a festményeket a különlegesen tehetséges elkövető. A festményeket a férfi a modernizmus olyan klasszikusainak, mint Pollock, de Koonig, Rothko, Kline és Motherwell műveinek stílusában készítette. A nonfiguratív műveket először az utcán árulta, ott látta meg azokat egy műkereskedő, akinek azután kipattant a fejéből az elmúlt évtizedek egyik legmerészebb műkincs csalásának ötlete. Maga a „mester”, aki eredetileg Manhattanben festészetet, rajzolást és litográfiát tanult, darabonként csupán néhány ezer dollárt kapott a képekért, amelyeket azonban a közvetítő – a modernisták újonnan fellelt, addig ismeretlen alkotásaiként beállítva – már busás haszonnal adott tovább. Az igen tekintélyes felső east side-i galériának, a Knoedler&Co.-nek például 40 festményt adott el, összesen 20 millió dollárért, a galéria haszna pedig a továbbértékesítés után 43 millió dollár volt – a galéria a botrány kipattanása után egyébként bezárt. Egy másik neves aukciós ház tulajdonosa, Julian Weissmann 17 millió dollárt fizetett a hamisított festményekért.
A New York Times beszámolója szerint rejtélyes, hogy miként téveszthette meg ennyi időn át egy névtelen alkotó az absztrakt expresszionista festmények „másolataival” a nagy mesterek legavatottabb ismerőit, illetve az ügyfeleket. A vevők megtévesztésének sikeréhez egy szakértő szerint persze az is nagyban hozzájárult, hogy igencsak nagynevű galériák kínálták az állítólagos remekműveket. Ezen felül – teszi hozzá a szakember – az is biztos, hogy a hamisító tökéletesen ismerte a nagy mesterek technikáját, és egyébként is minden tökéletesnek látszott a hamisítványokon: a hátoldal, a vásznak készítésének módja és a keretek is. Az elkövető tettestársa és egyben élettársa gondoskodott arról, hogy a festmények kora is autentikusnak tűnjön, amelynek érdekében felmelegítette, majd lehűtötte a képeket, kitette azokat az időjárás viszontagságainak. A galériákat pedig mindezen felül azzal csapták be, hogy kitaláltak egy történetet család egyik barátjáról, aki a műveket az apjától örökölte, ám névtelen akart maradni. Egyébként pedig az alkotások állítása szerint az 50-és évek óta egy lepecsételt konténerben voltak elrejtve.
Ezidáig az ügyben nyolc érintett indított eljárást, miután a tudományos elemzések is megerősítették, hogy bizony hamisítványokért fizettek vagyonokat. Az FBI hosszas nyomozás után csalás és pénzmosás gyanújával adta át a nyomozás eredményeit az ügyészségnek.