(fotó forrása: 21no.hu )
- Nagy mennyiségű hamis óvszert találtak a pénzügyőrök Pest megyében, a termékeket lefoglalták, megsemmisítették.
- A rendőrség és a NAV közlése szerint Magyarországon több mint 100 000 hamis tablettát foglaltak le egy nemzetközi akció keretein belül, a lefoglalt készítmények között főként fájdalomcsillapítók, epilepszia elleni készítmények, mentális zavar megelőzésére és kezelésére szolgáló gyógyszerek, potencianövelő tabletták vannak.
- 125 millió forint értékben illegális orvosi eszközöket: hamis fogászati készülékeket, implantátumokat, óvszereket, fecskendőket, kötszereket és tiltott sebészeti eszközöket is lefoglaltak.
Csak néhány példa a közelmúlt eseményei közül, a piacon újra és újra megjelenő hamis termékekről.
Kövesdi Zoltán márkavédelmi szakértő és Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) munkatársa szerint már általános iskola alsó osztályaiban is lehet mesélni, játszani, beszélgetni a hamis termékek veszélyeiről, megtalálva azt a témát, azt a megközelítést, ami közel áll az iskolásokhoz.
Hogyan jut el a diákokhoz az üzenet a hamis termékek veszélyeiről?
Németh Mónika: Vannak osztályfőnöki óráink, hosszú ideig tartott, amíg kidolgoztuk, hogy milyen órák hogyan működnek. Az már az elején látszott, hogy nem lehet 40 perces előadásokat tartani. 3×15 perces paneleket állítottunk össze, és az órákat a hamis tárgyak felismerésével fejezzük be.
Az Alapítvány azért is figyelt fel a HENT tananyagaira, mert külön figyelmet szenteltek az interneten beszerezhető hamis gyógyszerekre, amelyek különösen veszélyesek az egészségünkre.
Kövesdi Zoltán: A gyógyszerhamisításról szóló tananyagot a középiskolásoknak állítottuk össze, ők már sokszor találkozhatnak hamis gyógyszerekkel. A korosztályra jellemző, hogy elégedetlenek magukkal, a testükkel, csinosabbak, izmosabbak, menőbbek szeretnének lenni és ehhez keresik a gyors változást ígérő készítményeket.
Hol vásárolja ez a korosztály a hamis gyógyszereket?
Zoltán: Tematikus helyeken, például edzőtermekben, emellett ritkán piacokon is hozzá lehet jutni egyes termékekhez, de a hamis gyógyszerek zöme, több mint 90%-a jellegzetesen az interneten keresztül jut a fogyasztóhoz. Ahogy interneten megrendeli a telefont, a hamis sportcipőt, pontosan így jut a hamis gyógyszerekhez is.
Mónika: A diákok egymás között adják-veszik az információt, sokszor a termékeket is. És nemcsak gyógyszereket, hanem partidrogokat, ugyanis a beszerzési csatorna egy és ugyanaz. Nekünk nem az a célunk, hogy feltörjük a gátlásaikat és elmondják, hogy miért akarnak izomnövelő szert, inkább ezeknek a szereknek a veszélyeire hívjuk fel a figyelmet.
Miért az internet, miért nem az orvos, a patikus a beszerzési forrás?
Zoltán: Az iskolás korosztály általában nehezen beszél a problémáiról, sokszor olyan készítményt rendel, amelynek a legális beszerzése kellemetlen, meg aztán nem is tudja, hogy hova forduljon, ha kell neki. Ciki elmondani, hogy kövér vagyok és fogyni szeretnék, de gyorsan. Vagy azért, mert úgy gondolja, egy orvos kineveti, ha izomnövelő szert szeretne, vagy azért, mert eszébe sem jut, hogy vannak más csatornák is, mint az egyszerű internetes beszerzés. Az internetes rendelés gyors, személytelen és – ami talán a legfontosabb – senki nem tesz fel kellemetlen kérdéseket.
Mónika: Magyarországon szigorúan szabályozott a gyógyszerhez való hozzáférés. Ha valaki szégyelli a problémáját és hallott arról, hogy az orvos, a gyógyszerész kikerülésével hozzájuthat a kívánt termékhez, akkor inkább az internethez fordul. Hangsúlyoznunk kell, hogy Magyarországon a gyógyszertárak gyógyszerbiztonsága kiváló, ott szinte lehetetlen hozzájutni ilyen szerekhez.
A gond éppen ez, hogy egyszerűen, személytelenül, valami jó ígéretével jut az ember a gyógyszerekhez. Hogyan lehet szembemenni egy ilyen „kánaánnal”?
Zoltán: El kell mondanunk a nyers valóságot, azt, hogy fogyasztóként fogalmuk sincs arról, hogy milyen hatóanyagokat tartalmaz a megrendelt „gyógy”szer, mit okoz vagy éppen mit nem okoz. És a legjobban még mindig azzal jár, ha egyszerúen csak hatástalan.
De miért akar a gyártó engem megtéveszteni a hamis termékével? Nem akarja, hogy többször tőle vegyek?
Zoltán: Fordítsuk meg a kérdést. Elkezdesz gyártani egy testtömegnövelő gyógyszert, mert láttad, hogy ez az árucikk kelendő a piacon. Mi az, ami téged érdekel?
Gondolom, az, hogy minél hamarabb, minél nagyobb haszonnal eladjam…
Zoltán: Vagyis pont addig érdekel téged a termék, ameddig kifizetik érte neked az árát. Hamisítóként azért használsz egy jó márkajelzést, mert amögött van egy társadalmi bizalom, egy minőség, egy reklámtevékenység, amit kihasználsz. Legyártod a hamisat, nem foglalkozol azzal, hogy a termék ártalmas-e, hiszen sohasem tudnak utolérni, különben is ezek a honlapok jellemzően 2-3 hónapig működnek, aztán majd másik néven valahol ismét megjelennek.
De én mint vásárló honnan tudhatnám, hogy az interneten hamis vagy igazi terméket vásárlok?
Zoltán: Kezdjük azzal, hogy ne vásárolj interneten vényköteles terméket, amit kizárólag patikában, receptre lehet megkapni. És vannak árulkodó jelek. A hamis termékeket áruló honlap máshogy néz ki, mint az eredeti terméket árusító. Érdemes megnézni a kapcsolati adatokat, a fizetési módot, ahol sosem bukkan fel olyan információ, ami elárulná, hogy milyen cég áll mögötte. Könnyen lehet, hogy kanadainak hirdeti magát egy oldal, de ha jobban megnézzük, rájövünk, hogy pakisztáni vagy kínai. Ezzel is részletesen foglalkozik az oktatóanyag.
Mi történik, miután rátaláltok egy hamis gyógyszert árusító honlapra?
Mónika: A gyógyszerek esetében az OGYÉI, az ORFK, a NAV összehangolt fellépésére van szükség, s ma már megvan az a jogszabályi háttér, amely a honlapok betiltását lehetővé teszi.
Ti egyből felismeritek a hamis terméket?
Zoltán: Nem akarlak kiábrándítani, de nincsen olyan, hogy univerzális termékszakértő, aki minden termékről ránézésre megmondja, hogy eredeti vagy hamis. Nagyon alapos képzések kellenek ahhoz, jellemzően az eredeti termék gyártójától, hogy egy-egy termékkör esetén nagy biztonsággal meg tudjam mondani, hogy valami hamis. De emellett szerencsére vannak jellegzetes árulkodó jelek, amelyeket általánosságban is tudunk használni, mély termékismeret nélkül. Ezekről szoktunk beszélni a diákoknak, sőt a kezükbe is adjuk a hamis termékeket, hogy testközelből lássák ezeket a jeleket. Egy átlag fogyasztó a boltban, a vásárláskor persze nem vizsgálgat percekig egy árucikket, ez nem életszerű. Ha azt el tudnánk viszont érni, hogy a vásárlók legalább egy alapos pillantást vessenek a termékre, mielőtt kifizetik, már nagyon sokat tettünk az egészségük érdekében. Ha egy csepp gyanújuk is támad, mert a csomagolás, vagy a feliratok, vagy a szövegezés eltér a megszokottól, ne vegyék meg, sőt menjenek inkább egy másik boltba.
Akkor mostantól a legjobb, ha egyáltalán nem vásárlok az interneten gyógyszert?
Zoltán: Nem, erről azért nincs szó. Ma már az online felületeket is ellenőrzi a hatóság. A hiteles, megbízható online patikákat kell keresni, amelyeken van egy hivatkozás, ami egy linkkel elvezet bennünket a hitelesítő szerv (Magyarországon az OGYÉI) honlapjára, ahol ellenőrizhetjük a gyógyszertár adatait. Fontos, hogy ez ne csak egy kép legyen az online patika honlapján, hanem tényleges, aktív ikon. Azt is alaposan ellenőrizzük, hogy tényleg az OGYÉI honlapjára vezetett-e minket a hivatkozás.
Mit tartalmaz a diákoknak szóló oktatási anyag?
Mónika: Azt tapasztaltuk, hogy a legnagyobb érdeklődés a kézzelfogható hamis termékek iránt van, így tehát ebbe az irányba vittük el az általunk kidolgozott oktatási anyagot. Minden előadáshoz, játékhoz, diasorhoz tartozik egy óravázlat, amely diáról diára segíti a tanárokat. Ez nem kőbe vésett szöveg, bízzuk a tanárokra, hogy ők hogyan interpretálják. De ha csak simán felolvassa a mi magyarázatunkat, az is egy életképes előadás lesz.
A HENT saját fejlesztésű online játékán, a Sárkánypiacon, minden kapható, de ha hamisat választunk, biztosan veszítünk
Ez egy szabályos óra?
Mónika: Készítettünk egy felmérést, megkérdeztük a diákokat és a tanárokat, hogy mit és hogyan szeretnének hallani a hamisításról. Azt mondták, hogy legyen színes, és ne legyen hosszú, és mi pontosan ebbe az irányba indultunk el. Különböző korosztálynak készítettünk online játékot, szituációs játékot, oklevelet, plakátot, amely mind-mind elérhető a honlapunkon a diákoknak és a tanároknak szóló anyagokkal együtt.
Minden nap feltűnik a piacon egy újabb hamis termék, amit gyanútlanul megvásárlunk. Lehet sikerrel ez ellen küzdeni?
Zoltán: A társadalmi tudatosságot erősítjük minden létező fórumon, mert a hatóság tevékenysége önmagában kevés. A hamisítás elleni küzdelem csak akkor lehet sikeres, ha a végfelhasználó, a fogyasztó is meghozza azt a döntést, hogy tudatosan nem vásárol hamis termékeket, emellett pedig odafigyel arra, hogy ne verjék át hamisítványokkal.
a cikk az alábbi linken érhető el: http://www.21no.hu/projektek/cikkek-esemenyek/a-hamis-termek-egyetlen-kattintasra-van-tolunk/52/