Egy izraeli vállalkozó, Yekutiel Sherma osztotta meg nemrég a történetét. Az egész azzal kezdődött, hogy kifejlesztett egy mobiltokot, amelyet szelfibottá lehet átalakítani. Az ötletet felnyomta a Kickstarterre, ahol bizony remek fogadtatásban részesült.
Majd ezek után sikerült Stickboxon keresztül összeszedni a gyártáshoz szükséges összeget, hogy elkezdhessék az egész ügyes találmány gyártását. De közben történt valami. Merthogy megjelent egy hasonló mobiltok az Alibaba ázsiai oldalon, ahol a Selfie Stick Case tökre ugyanúgy festett, mint az eredeti.
Jack Ma, az Alibaba alapítója szerint a hamisított, másolt termékek amellett, hogy olcsóbbak, néha még jobban is sikerülnek, mint az eredetiek. (Persze neki nem érdeke ennek az ellentétét állítani, de azért azt megkockáztatnánk, hogy ár/teljesítmény szempontjából nem biztos, hogy a kínai kütyü veszítene. Főként, hogy 448 vásárlói értékelés után 4,7-en áll a maximálisból kapható 5 pontból, szóval tényleg nem lehet olyan rossz. Kivéve az izraeli feltalálónak, mert ő forrhat a levében.)
De mi áll az egész hátterében?
Azt mondanánk, hogy alapvető kulturális különbségek rejlenek a kínai és a nyugati ember gondolkodása között. Több történész is rámutatott például arra, hogy ami számunkra lopásnak tűnik, az a kínaiak számára természetes, merthogy kultúrájuknak az alapjaiban gyökerezik – elég csak arra rámutatnunk, hogy lényegében az egész oktatási rendszerük a memorizáláson, illetve a másoláson alapszik.
És hiába is védik be magukat a multik a védjegyekkel vagy a különböző jogi szabályozásokkal, egyszerűen sosem tudni, hogy mikor fog megjelenni a semmiből egy kis kínai cég,
És ezeknek a cégeknek gyakran a címük sincs feltüntetve az online kereskedelmi oldalakon, és ha el is kezdenék felkutatni őket, mire meglennének, már kezdődhet is egy másik per egy újabb kis kínai céggel szemben, amely szintén ócó replikával készül telenyomni a piacot. És kitalálhatjuk: ezekből a cégekből annyi van Kínában, mint a szemét.