Széles a skála
A leggyakrabban hamisított márkák a fejlett ipari országokból származó, oltalommal védett brandek közül kerülnek ki. A vámhatóságok által lefoglalt hamis árucikkek 20%-a egyesült államokbeli jogosultak termékeinek volt a másolata, de a rangsorban olasz (15%), francia (12%) és svájci (12%) eredetű termékek alapján készített hamisítványok is magas arányban szerepeltek. A luxuscikkektől kezdve az ipari beruházási javakon – gépeken, alkatrészeken és vegyi anyagokon – át a fogyasztási cikkekig a termékeket rendkívül széles skáláját hamisítják. Az árulefoglalási adatok alapján leginkább a cipő-, a ruházati, a bőr-, az elektromos gépipar, az óragyártás, az optikai és a kozmetikai ipar, továbbá a gyógyszeripar tartozik a hamisításnak legjobban kitett ágazatok közé.
Tízmilliárdos károk
Az Európai Unióba 116 milliárd dollár értékben hoztak be hamisítványokat – jelentős részüket a Távol-Keletről –, ez a közösség importjának 5 százaléka volt. Magyarországon hasonlóak a trendek, egyes termékek esetében azonban a számok magasabbak lehetnek az európai átlagnál. A nálunk értékesített kézitáskák és bőröndök több mint egynegyede hamisítvány; ezzel az ország – más közép-kelet-európai országokkal együtt – ebből a szempontból a legfertőzöttebb EU-s országok közé tartozik.
– A vizsgált ágban a hamisítás okozta együttes éves kereskedelmi forgalmi veszteséget a magyar piacra vonatkozóan a felmérés 52 millió euróra (16 milliárd forint) becsülte. Egy másik jelentésből az is kiderül, hogy a hazai óra- és ékszerpiac forgalmának 16,9%-a fertőzött hamis termékekkel, ami évi 40,3 milliárd forintnyi kárt jelent – közölte a Metropollal a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).
A ruhák a lista élén
A HENT azt is elárulta, hogy Magyarország a hamisítványok gyártásában és a tranzitforgalomban is érintett, de jellemzően inkább célországnak tekinthető, s ahogy máshol is, nálunk is elsősorban azokat a termékeket hamisítják nálunk, amelyek profitot hoznak. – Nem állja meg ugyanakkor a helyét az a korábbi feltevés, amely szerint főként luxuscikkeket, így parfümöket, órákat hamisítanak. A néhány száz forintos fogkrém mellett a ruhák, mosóporok ugyanúgy megtalálhatók a hamis termékek között, mint a legdrágább parfümök – írták.
A felmérések szerint évek óta igaz, hogy a magyarok 13-18%-a vásárolt hamis terméket az elmúlt évben legalább egyszer. Ahogy korábban, a „legnépszerűbb” termék tavaly is a hamis ruha volt: a válaszadók 20%-a vásárolt ilyen ruhaneműt, míg hamis parfümöket 5%-uk, hamis gyógyszereket 3%-uk, jogsértő CD-t vagy DVD-t összesen 2%-uk vásárolt. A hamis illatszerek kapcsán nem történt változás az előző évhez viszonyítva.
A magyar fogyasztók meghatározó többsége tisztában van a hamisítás által okozott gazdasági és társadalmi következményekkel: 70%-uk szerint a hamis termékek komoly károkat okoznak a költségvetésnek. Emellett minden második ember úgy gondolja, hogy a hamisítás miatt munkahelyek szűnnek meg.