Körülbelül 600-650 milliárd forintnyi autóalkatrész épül be úgy a 4,2 millió darabos hazai járműparkba idén, hogy papíron nincs nyoma – állítja a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) számítása. A hiány nagyrészt két illegális forrásból táplálkozik: lopott autók szétbontásából és hamis alkatrészekből. Miközben előbbi probléma – úgy tűnik – kezd némileg mérséklődni, talán éppen ebből következően a hamis autóalkatrészek kereskedelme évről évre magasabb szintre lép Kovács Ferenc MASZSZ-alelnök szerint.
Egy múltkori akcióban 6 különböző Volán-telephelyen 1265 darab hamis fékalkatrészt találtak a NAV ellenőrei 4,5 millió forint értékben. Önmagában megdöbbentő, hogy tömegközlekedési járművekbe is gyenge minőségű alkatrészek kerülhetnek, pedig a járműipari hamisítás ennél is szélesebb körben működik. Ugyanebben az akcióban hamis autódiagnosztikai szoftverek sorát is begyűjtötték az egyenruhások, mintegy 6 millió forintért.
De nemcsak egyre több mindent hamisítanak, hanem egyre nagyobb mennyiségben érkezik az országba a nem ritkán életveszélyes minőségű autóalkatrész. A NAV adatai szerint csak a reptéren 2008-ban 31 esetben foglaltak le ilyen szállítmányt, 2014-ben már 104 alkalommal, idén viszont ennél is sokkal többet, október 31-ig már 110 különböző fogás volt. Ezek csak a reptéri lebukások, amint a Volán-példa mutatja, sok esetben már az országon belül bukkan a hamisítványok nyomára a hatóság.
Szinte mindent hamisítanak, ami autókban használható. Elvileg az egyszerűbb gyártástechnológiát igénylő pótalkatrészek köre az első, melyek nagy számban cserélődnek: csapágyak, fékalkatrészek (tárcsák, betétek), kenőanyagok, szűrők, futóműalkatrészek, kuplungok, keréktárcsák, gyújtógyertyák jönnek be tömegével, de dízelmotorok üzemanyagrendszerének egyes elemei, és lámpák is. Utóbbiból fogott már 3000 darabos szállítmányt is a NAV, 74 milliós értékben (hamis Renault-lámpák). Az adóhatóság emberei bőven találnak nem eredeti emblémákat is (leginkább Audikhoz, BMW-khez és Volkswagenekhez), és különféle márkájú nyers indítókulcsokat, indítókártyákat – itt össze is ér a történet az autótolvajokkal.
Egyre gyakoribbak a különféle hamisított autódiagnosztikai csomagok (szoftverek, interfész, különféle csatolókábelek, DVD, illetve CD lemez, egyéb tartozékok), amelyeket az értékük miatt koppintanak. Ezeken egészen durva profitot realizálhatnak az értékesítőik, ugyanis az “autódiagnosztikai szettek hivatalosan több millió forintba kerülnek, miközben ezek hamis verzióját pár tízezer forintért meg lehet rendelni a Távol-Keletről”, mondja a NAV. De más árkategóriában is van példájuk a kamutermékekkel bizniszelők extra hasznára. A hamis BMW-emblémák az eredeti árának egy tizedébe kerülnek.
A hamisítványok minőségével kapcsolatban két lényeges dolgot kell megemlíteni. Kovács Ferenc szerint a hétköznapi autósoknak többnyire esélyük sincs megkülönböztetni az eredetitől, sőt, ez gyakran a szakembereknek is komoly feladat. Ez a külső, ennél azonban talán lényegesebb megjegyezni, hogy működésben, hatásfokban, tartósságban a hamisítványok általában meg sem közelítik a valódiakat.
“Egy hamis fékbetét vagy egy hamis légzsák, amely már alacsony sebességnél kinyílik, vagy épp túl későn nyílik ki, halálos kimenetelű balesetet okozhat. A fékbetétek a leggyakrabban hamisított autóalkatrészek közé tartoznak, találtunk már faforgácsból, sőt, fűből készült fékbetétet is! A baleseteknél általában nem vizsgálják, hogy a gépjárművet hol javították, és a javítás során milyen alkatrészeket használtak fel, így a jogsértő cselekmény sokszor felderítetlen marad” – állítja az adóhatóság.
A volános lebukásnál a buszos cég illetékesének állítólag fogalma sem volt róla, hogy hamis fékalkatrészeket vásároltak a járműveikbe. “Sok esetben maguk a forgalmazók, viszonteladók sem ismerik fel a hamisított termékeket” – mondja Kovács Ferenc, majd hozzáteszi, “a vásárló abban a tévhitben leledzik, hogy a forgalmazók mind ellenőrzöttek és a termékek mond minősítettek”.
A konkrét ügytől függetlenül állítja a NAV, hogy elképzelhető a hamisítványok használóinak tájékozatlansága, bár jellemzően magánszemélyek rendelnek a netről a tudtukon kívül az eredetire csak hasonlító alkatrészt. Ilyenkor persze illene gyanakodni a feltűnően kedvező ár miatt. Úgy is bekerülhet a járművekbe a tulajdonosok tudta nélkül szemét, hogy a kocsit szerelő műhely tulajdonosa veri át a szerencsétlen hozzá fordulót, a NAV megfogalmazása szerint “a hamis termékek elsősorban független javítóműhelyekben kerülnek forgalmazásra”. Van persze bőven olyan szituáció is, amikor a szerelők rákérdeznek: drága eredeti, vagy sokkal olcsóbb kínai alkatrésszel szeretné az úr, ami idáig korrektebb a szimplán átveréses módszernél, ám az már kevésbé, hogy ilyenkor rendre hozzáteszik, az olcsóbb utánzat is majdnem ugyanolyan jó, mint az eredeti, sőt.
Az autóalkatrészek a leggyakrabban hamisított termékek közé tartoznak, kereskedelmük évi 5-10 milliárd euró közötti kárt okoz a legális gyártóknak a NAV szerint. Ez forintra átszámolva 1550-3100 milliárd forint, de rögtön hozzáteszi a hatóság, amire már utaltunk: a minőségi termékeket gyártó márkák “csak” anyagi veszteséget szenvednek, akik viszont használják az ócska hamisítványokat, az életükkel játszanak.