Az ügy a legnagyobb régiség hamisítási botrány lehet a 20. század eleje óta, ha a bajorországi nyomozók feltételezése megerősítést nyer: az alsó-bajorországi templomi festő és restaurátor, Christian Goller, évtizedek óta saját maga által festett képekkel látta el a nemzetközi műkereskedői piacot, amelyeket barátai által az “idősebb Lucas Cranach műhelyében készült” vagy fia, az ifjabb Lucas Cranach műveiként vetettek fel aukciós házak kínálatába. A nyomozótisztek legálabb 40 hamisított festmény létrehozását feltételezik a német reneszánsz időszakából. Michael Hofbauer, a nyomozókat értesítő művészettörténész több, mint 50 műről beszél, amelyek legjobb tudása és hite szerint Christian Gollerhez köthetőek, írja a Süddeutsche Zeitung.
Néhány héttel ezelőtt a tartományi bűnügyi hivatal rendőrei többször is átkutatták a férfi birtokát, akinek ”tehetsége” nem csak híres, de hírhedt is: képeket, dokumentumokat, skicceket és egyéb papírokat foglaltak le nála.
A passaui hatóságok üzletszerű csalás miatt folytatnak vizsgálatot Goller és három másik gyanúsított ellen, akik a művek értékesítésében segédkezhettek.
Közel 40 evvel ezelőtt Christian Goller egyszer már megbolygatta a művészeti életet, miután egy juharfalemezre megfestette Matthias Grünewald eltűnt szentképének másolatát. A műről úgy hitték, hogy a korai 16. századból származó eredeti alkotás. Egy gyűjtő néhány ezer márkáért megvette Gollertől, majd eladta 50 000 márkáért egy megbecsült müncheni műkereskedőnek – egy elzászi nagynénitől származó családi ereklyeként.
A festmény végül állítólag 1 millió dollárért került a clevelandi Szépművészeti Múzeumba, Ohióba, ami régi német festmények híres tárháza. 3 évvel később aztán kiderült, hogy hamisítvány. A vizsgálatot Goller ellen felfüggesztették – mint hangsúlyozta, a festményt kevés pénzért sajátjaként adta el, így nem vonhatták felelősségre azért, amit mások kezdtek a festménnyel.
És most ismét kitört a botrány. Az ügyet ezúttal Michael Hofbauer, egy heidelbergi művészettörténész robbantotta ki, aki 2006 óta foglalkozik egy Lucas Cranachhoz köthető adatbázis összeállításával, amely némileg a Wikipédiára hasonlít és teljes egészében csak kutatóknak áll rendelkezésre. Ahogy maga is állítja, Hofbauer szintén “beugrott” pár évvel ezelőtt egy Goller műnek. Az esetből okulva – akár egy törvényszéki szakértő, – megtanulta felismerni a hamisítók kézírását. “Egy hamisító mindent megtesz, hogy álcázza saját keze nyomát, de nem rejtheti el teljesen.” – mondja Hofbauer.
A rendőrségi vizsgálat még legalább egy évig eltart, de ha a gyanú megalapozottá válik, úgy Goller ténykedése “beavatkozás a német művészettörténetbe”, ahogy azt Peter Dathe, a bajorországi tartományi bűnügyi hivatal elnöke nevezi. A rendőrségen is meglepődtek az ügy kiterjedtségén és a képek kiemelkedően jó minőségén. Christian Goller nem kívánta kommentálni a vádakat.