Bio, öko, fair trade, energiatakarékos, kiváló, környezetbarát és társaik – a minősítő címkék azt bizonyítják, hogy az általunk választott termék megbízható, biztonságos vagy valamilyen szempontból kiemelkedő, legyen szó minőségről vagy fenntarthatóságról.
Mégis nehezen igazodunk el a tanúsító címkék világában, ami nem is csoda, hiszen körülbelül kétszáz különböző tanúsító címke fordul elő a magyar boltokban Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének (TVE) fogyasztóvédelmi szakértője szerint, ami túl sok ahhoz, hogy eligazodjunk.
– Létezik olyan, amelynek van magyar megfelelője, de előfordulnak olyan címkék is, amelyek megtévesztőek .
Olyanok, mintha egy tanúsítási rendszerből származnának, azt a képzetet keltik, mintha védjegyről lenne szó, közben pedig csak néhány gyártó hoz létre egy olyan szervezetet, amelynek földgömbös logót készítenek.
Ilyesmiből van bőven a magyar piacon – mondta Haraszti Anikó. kevés címkét ismerünk A valóban hiteles tanúsító címkéket nemzetközi vagy nemzeti szervezetek adják ki, komoly követelményrendszernek megfelelő termékekre, a tanúsítási eljárásnak pedig díja van – ez az, amit sok gyártó megpróbál kikerülni.
A boltban állva könnyen elbizonytalanodhatunk, vajon valós tartalom áll-e egy címke mögött, Haraszti Anikó szerint ugyanis a fogyasztók nagy része legfeljebb ismerősként nevez meg egy címkét, de azt nem tudja, mi is annak a mögöttes jelentése. – Felismerik az EU-virágot, az energiahatékonysági címkét, ezekkel gyakrabban is találkoznak. A bevásárlószatyrokon látható Magyar Környezetbarát Termék címke is ismerős számukra, de keveset látják. A bio-címkéknek van még jelentőségük számukra, és az utóbbi 1-2 évben egyre több terméken – például papírcsomagoláson – megjelenő FSC-jelzésnek, de a többi címke felismerése nagyon esetleges – mondta a fogyasztóvédelmi szakértő. nem panaszkodunk A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) tájékoztatása szerint számottevő mennyiségben nem érkeznek hozzájuk jogosulatlan vagy megtévesztő címkézést, védjegyhasználatot érintő panaszok, ugyanakkor a különböző termékkategóriákban különböző szabályok vannak életben, ezek ellenőrzésére az NFH hivatalból folytat vizsgálatokat.
Tavaly júliusban ellenőrizték például az energiahatékonysági címkéket: a vizsgált üzletek több mint egyharmadában állapítottak meg hiányosságot, a termékek több mint 12 százalékánál.
Főként villamos sütőkkel volt gond, a termékkategóriában a címke tartalmi megfelelősége volt a legjellemzőbb probléma. A natúrkozmetikumokat utoljára másfél éve ellenőrizték, akkor 24 mintából csak egy nem felelt meg a címkén feltüntetett követelményeknek. Az átláthatóság fontos Amennyiben magunk is bizonytalankodunk egy címkével kapcsolatosan, a következőkre érdemes odafigyelni.
A jó védjegy kibocsátójának a honlapja is szerepel a terméken, oda ellátogatva megtaláljuk a címkéhez való jutás feltételrendszerét is. Ki kell derülnie, miért tartják fontosnak a címkét, milyen úton lehet elnyerni – elég-e fizetni érte, vagy pályáztatják –, és kiderül az is, felülvizsgálják-e a jogosultságot.
A legnagyobb biztonságot az jelenti, ha lista is található a védjegyet elnyert termékekről – a védjegyet ugyanis nem a gyártó, hanem a terméke kapja.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete a fogyasztói bizonytalanság csökkentésére hozott létre címkeadatbázist, itt is utána lehet nézni annak, melyek a megbízható minősítési rendszerek.
Jelenleg 50 címkét értelmez a rendszer, ajánlott, nem ajánlott és semleges kategóriába sorolva azokat. A nem ajánlott kategóriába azokat a címkéket sorolták, melyek állításai megbízhatók, de olyan üzenetet hordoznak, amely alapján a terméket nem tartják ajánlottnak, míg a semleges kategóriába tartozó címkéknél komplexebb, kidolgozottabb tanúsítási rendszerek is léteznek.
Az adatbázis folyamatosan bővül majd, először a környezeti tényezőkkel, környezetbarát minősítéssel kapcsolatosakat dolgozták fel, továbbá a jövőben bővítik majd a címkeútmutatót, különös tekintettel a fair trade termékekre.