“A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) sokak számára kicsit ismeretlen, de tudni kell, hogy egy több mint 100 éves intézményről van szó. Az idők során a hivatal hatásköre is folyamatosan változott: a XIX. század végi gazdasági fellendülés kívánta meg és hozta létre magát a hivatalt, ami akkor iparjog védelmi hatóságként jött létre.” – idézi fel a kezdeteket Németh Gábor, az Innovációs Főosztály igazgatója.
Hallgassa meg a Rádió Orient műsorát, kattintson a képre!
“A feladat napjainkban egyrészt hatósági tevékenységet, másrészt pedig ismeretterjesztést, oktatást takar. Utóbbi különösen fontos napjainkban: “Mindenki mozog digitális környezetben, elkerülhetetlen, hogy találkozzon olyan tartalmakkal, amelyek más számára jogi oltalom alatt állnak.” – mutat rá a szakértő, ezért fontos megismerni ezek szabályrendszerét is. Sajnos ezek az ismeretek nagyon hiányosak, amely kézzelfogható az alapfokú oktatástól kezdve egészen a felsőoktatásig.
“Az utóbbi időben nekem nagyon fontos, hogy beépítsem a történelem órába az egyes történelmi filmek részleteit, és ezt tudni kell pontosan, hogyan lehet ezt végezni. Sokáig bizonytalan voltam benne, amíg utána nem néztem a törvénynek.” – példálózik saját élményeivel Vit Olivér történelem tanár. A tanárképzés hiányosságának tartja, hogy a fiatal tanárjelöltek úgy hagyják el az egyetemet vagy a főiskolát, hogy fogalmuk sincs róla például, hogy egy filmklubon milyen filmet vetíthetnek legálisan. A kollégák tudatában világosan él a szerzői jog fogalma, de hogy az pontosan mire és hogyan terjed ki, már kevésbé. “Ha a diákokat akarjuk megközelíteni, akkor én azt mondanám, hogy kicsit humorossá és érdekesebbé kis animált videókkal lehetne tenni az órákat. Egy 2-3 perces, vicces animáció sokkal többet mond, mint a hosszú szövegek. A tanároknak pedig érdemes lenne komoly internetes tartalmi segítséget nyújtani, hogy hol lehet és mit megtalálni. Sokan mondják, hogy nem érnek rá, és azért tart sok ideig, mert nincs gyakorlatuk benne.” – elmélkedik a megoldási lehetőségekről Vit Olivér.
Éppen ezért indított népszerűsítő kampányt az SZTNH már tavaly, amelynek első lépése a tanárokat célozta meg. “Októberben írtunk ki egy óravázlat-író pályázatot A dinamótól Harry Potterig címmel. Már önmagában a név is sugallja, hogy próbáltunk minden tanárt megszólítani, aki a közoktatásban dolgozik, a fizika tanártól egészen a magyartanárig.” – számol be a kampány első lépéséről a hivatal tanácsadója, Baho-Borzók Noémi. “Első körben a legérdekesebb, legizgalmasabb pályázatokat szűrtük ki. Azt kell mondjam, hogy a pályázatok zöme nagyon jó lett, ezért is volt nehéz feladatunk. Ezek után kellett szakmai szempontból szűkítenünk.” A számos beküldött óravázlatból adatbázis épül, amely hamarosan elérhető lesz a hivatal weboldalán.
Vit Olivér történelem tanár a második ipari forradalmat vette alapul és arra építette fel három óravázlatát, amelyet a harmadik legjobbnak értékelt a zsűri. “Az ipari forradalom különböző találmányait, szabadalmait mutattam be, lehetőleg a mostanában divatos kooperatív technikát használva, tehát hogy a diákokat is bevonjuk. Az okos-telefonjaik segítségével rá tudnak kapcsolódni az internetre és bizonyos információkat nekik kell megtalálni.” – részletezi pályázati anyagának első felét a tanár. Nagy figyelmet fordít tehát a diákok és a modern technológia aktív bevonására az órán, ami az anyag második részében is megjelenik: “Az óravázlat második része pedig kifejezetten egy kalandtúra a múlt századba 80 nap alatt a Föld körül címmel. Azt akartam kipróbálni, hogy jelenleg, a XXI. században, a repülőgépen kívül hogyan tudnánk végigjárni azt az útvonalat, amit a regény főhőse.” Az adatok szerint a fele idő elég lenne, de akkor nem szabadna visszariadni a teherhajón való utazástól sem.
A népszerűsítő kampány 2014-ben is folytatódik további újdonságokkal. “Egy olyan projektet raktunk össze még 2013 januárjában, ami próbál mindenkit megszólítani: gyakorló tanárokat, tanárképzésen szereplő hallgatókat, és elsősorban a diákokat. Az év 2. felében erre szeretnénk egy kampányt elindítani, tanévnyitókon részt venni, majd az őszi időszakban szeretnénk road-show jellegű iskolalátogatás sorozatot megvalósítani, ami párhuzamosan futna a diákoknak meghirdetett pályázattal.” – mondja Baho-Borzók Noémi. Ehhez folyamatosan keres partnereket a hivatal. “A pályázat támogatói között is találunk olyan nagy céget, mint a Microsoft, és olyan érdek-képviseleti szervezetet, mint a ProArt. Továbbra is számítunk azonban együttműködő szervezetekre, mert velük együtt tudjuk csak ezeket a célokat hatékonyan megvalósítani.” – nyilatkozza Németh Gábor.