A HENT 2011-ben is egy ezerfős reprezentatív közvélemény-kutatás keretében igyekezett fényt deríteni arra, hogy hogyan vélekednek az emberek a hamisítás jelenségéről. A felmérés szerint a magyarok 27 százaléka bizonyos körülmények között, míg 3 százaléka bármikor nyitott lenne hamis termék megvásárlására. A termékek közül a hamis ruházati termékek iránt a legnagyobb a kereslet, hiszen minden hatodik magyar bármikor venne ilyet, míg 39 százalékuk elgondolkozna ezen. A legóvatosabbak a bizonytalan forrásból származó gyógyszerekkel vagyunk.
Ilyen készítményt a magyarok 1 százaléka venne gondolkodás nélkül, azonban figyelmeztető jel, hogy 6 százalék elgondolkozna a vásárláson. A hamis termékek iránti nyitottságot erősen befolyásolja a kor. A fiatalok (30 év alattiak) és a fiatal középkorúak (30-45 évesek) az átlagosnál jóval nyitottabbak, míg az idős középkorúak (46-65 évesek) és az idősek (65 év felettiek) az átlagosnál jóval elutasítóbbak. Amíg a fiatalok 42 százaléka, addig az idősek 18 százaléka vásárolna hamis terméket.
A kutatás a fogyasztói attitűdök mellett a konkrét cselekedetekre is rákérdezett. Az eredmények szerint az elmúlt 1 évben a lakosság 13 százaléka vásárolt legalább egyszer hamis terméket. Ez az arány kisebb, mint 2010-ben, amikor a magyarok 16 százaléka nyilatkozott így. A konkrét vásárlásra vonatkozó adatokból is kiderül, hogy a magyarok nem igazán tekintenek hamis termékként a nem eredeti ruházati termékre. Ilyen termék vásárlását ugyanis minden hatodik magyar bevallotta, míg általában a hamis termékeknél ez az arány 13 százalék volt.
A vizsgálat rámutat arra is, a magyarok háromnegyede szerint a gazdasági válság miatt többen kényszerülnek arra, hogy hamis vagy bizonytalan eredetű terméket vásároljanak. Ezzel az állítással a válaszadók 73 százaléka egyetért, és csupán a megkérdezettek 7 százaléka nem ért egyet.
Az emberek közel 60 százaléka tisztában van azzal, hogy a hamisítás miatt a költségvetés komoly bevételektől esik el, és közel fele tudja, hogy a hamisítás miatt munkahelyek szűnnek meg. A válaszadók 55 százaléka úgy gondolja: aki hamisítványt árul, bűncselekményt követ el, amiért a jelenleginél szigorúbb büntetést érdemelnének. A hamis termékek vásárlóinak esetleges felelősségre vonásával viszont csak az emberek 22 százaléka értene egyet. A közvélemény-kutatást a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. végezte.
A HENT kutatásának közleménye itt olvasható. A teljes tanulmány letölthető a HENT oldaláról “Hamisítás Magyarországon – 2011-es felmérés – Kutatási jelentés” címmel.