December beköszöntével lendületet vesz a karácsonyi bevásárlási szezon, a fogyasztók a boltokban, piacokon, online webáruházakban és aukciós oldalakon keresik a legjobb ajándékokat szeretteiknek. A GFK Hungária piackutatása szerint konyhai kisgépeket, szépségápolási és szórakoztató elektronikai termékeket keresnek elsősorban karácsonyra a magyar vásárlók. A népszerű ajándékok közé tartoznak még az általános ruházati és sportruházati termékek, a könyvek, a játékok. A piackutató azonban azt is kiemeli: a jelen gazdasági és kereskedelmi környezetben a korábbiaknál némileg gyengébb karácsonyi forgalomra, tudatosabb ajándékvásárlásra lehet számítani.
A Hamisítás Elleni Nemzeti testület (HENT) ezt a tudatosabb fogyasztói magatartást kívánja erősíteni azzal, hogy a spórolási lehetőségeket, kedvezményes ajánlatokat kereső vásárlókat óvatosságra inti. A karácsonyi szezon ugyanis nem csak a legálisan működő kereskedőknek, de a hamisítóknak is forgalmas szezon, ez utóbbiak termékei azonban kellemetlen meglepetést szerezhetnek a fa alatt. – A hamis termékek rendre gyenge minőségűek, könnyebben meghibásodnak vagy tönkremennek, összetevőik és alkatrészeik egészségre gyakorolt hatását és megbízhatóságát a hamisítók nem vizsgálják, ráadásul a jótállási, szavatossági igények sem érvényesíthetők esetükben – hívja fel a figyelmet Tóth Zita, a HENT titkára.
A karácsonyi bevásárlók egy kis odafigyeléssel elkerülhetik, hogy olyan terméket vegyenek meg, amiről utóbb kiderül, csak látszólag volt jó üzlet. A HENT azt tanácsolja a vásárlóknak, hogy a vásárlás során fizetés előtt vizsgálják meg a választott terméket. – A hamisítványok nagy része jellemzően jól felismerhető arról, ha az áruk gyanúsan olcsóbb a megszokottnál, ha csomagolásukon helyesírási, betűzési hibák vannak, ha nem szerepel rajtuk gyártási, származási információ, ha a terméken – akár a csomagolás anyagában vagy színében – a megszokottól eltérés észlelhető, vagy gyenge minőségűnek tűnik – mondja a titkár. – Az is gyanús, ha a rendszerint csomagban árult termék éppen akkor egyesével kapható, ha nem a szokásos értékesítési helyén kínálják, illetve ha hiányzik mellőle a szükséges kezelési-használati útmutató.
Internetes vásárlás során a megvenni kívánt termék ugyan nem ellenőrizhető előzetesen, de néhány szempont betartásával az online boltok közül is kiszűrhetőek a megbízhatatlanok. Az internetes kereskedők közül érdemes kedvező visszajelzésű eladókat választani, erről ismerősök tapasztalatai alapján vagy online utánajárással is meggyőződhet az érdeklődő vásárló. – A választott online felületen kiválasztását követően javasolt ellenőrizni az eladó kapcsolattartási adatait, a fizetési és szállítási feltételeket, és célszerű előzetesen meggyőződni a reklamációs lehetőségek meglétéről. Amennyiben a webáruház nem ad meg ügyfélszolgálati elérhetőségeket, szállítási határidőket, és fizetési rendszere sem tűnik biztonságosnak, akkor javasolt elkerülni. – tanácsolja Tóth Zita. – Az online webáruházak és aukciós oldalak esetében is gyanús, ha a kínált termék feltűnően olcsó, de az is, ha a regisztráció során a vásárláshoz nem releváns adatokat kér az eladó.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője, Fülöp Zsuzsanna szintén hangsúlyozza a tudatos vásárlás jelentőségét – Igen kellemetlen helyzetbe kerülhetünk szentestén, ha ajándékunkról kiderül, hogy hamis. Ha üzletben vettük az árut, akkor érdemes a számlával együtt visszamenni az üzletbe és a kifizetett vételár visszatérítését kérni. Azonban valószínű, a termék cseréjét nincs értelme kérnünk, hiszen feltehetőleg a többi hasonló termék is ugyanonnét származik. Ha a kereskedő megtagadja a vételár visszatérítését, bírósági úton vagy a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület előtt érvényesíthető a követelés. – Az NFH szóvivője arra is felhívja a figyelmet, hogy a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó jogszabály alapján a fogyasztóvédelmi hatóság és a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálhatja, hogy az értékesítéssel a fogyasztók megtévesztésének fennállása mellett történt-e. – A gyártó cég vagy a márkaképviselet figyelmét is érdemes felhívnunk arra (telefonos ügyfélszolgálaton vagy weboldalukon bejelentéssel), hogy termékeiket hamisítják és pontosan hol vettük a hamisítványt – mondja Fülöp Zsuzsanna.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a következő tanácsokkal segíti még a vásárlókat:
- Érdeklődjünk, hogy a hibátlan terméket milyen feltételekkel cserélik vissza.
- A vásárlásról kapott számlát, nyugtát, jótállási jegyet őrizzük meg! A minőségileg vagy eredetükben kifogásolt termékekkel kapcsolatos jogok ugyanis csak ennek bemutatásával érvényesíthetőek, illetve jótállási jeggyel.
- Tisztességtelen és jogszabályba ütköző az a kereskedelmi magatartás, mely a szavatossági jog gyakorlását a csomagolóanyag (pl. cipősdoboz) bemutatásához köti.
- Az árengedményes termékekre ugyanazok a jogok érvényesek, mint az eredeti áron vásárolt termékekre, kivéve, ha az engedmény alapja minőségi hiba. Ez esetben erről a körülményről a fogyasztót tájékoztatni kell.
- Érdemes odafigyelni, hogy biztonságos terméket (műszaki cikkek, játékok) vásároljunk, melyet elsősorban a terméken elhelyezett CE megfelelőségi jel tanúsít.
- A kötelező jótállás hatálya alá tartozó termékek esetében – nem megvárva a karácsonyi ajándékozás napját – próbáljuk ki működőképességét, mivel a fogyasztó a vásárlástól számított 3 munkanapon belül érvényesítheti a termék cseréjére előírt jogát.
- Internetes vásárlás esetén győződjünk meg a weblap üzemeltetőjéről, elérhetőségéről (magyar, külföldi), melynek ismerete különös jelentőséggel bír a szerződéstől számított 8 munkanapon belüli indokolás nélküli elállási jog gyakorlása, illetve a minőségi kifogás intézése szempontjából.
- A fogyasztó a vásárlás helyén a számla, nyugta, jótállási jegy bemutatásával jelentheti be szavatossági igényét az eladónál. Erről a kereskedő köteles jegyzőkönyvet felvenni, melyben – többek között – rögzíteni kell a fogyasztó által érvényesíteni kívánt szavatossági igényt és azt, hogy a kereskedő hogyan teljesíti azt. Amennyiben a biztosítani kívánt szavatossági jog a vásárló igényétől eltér, azt az értékesítőnek meg kell indokolni. (Ha azonnal nem tud válaszolni, akkor 3 munkanapon belül ezt meg kell adnia.)
- Fontos tudni, hogy a kereskedő akkor is köteles a minőségi kifogást intézni, ha a jótállási jegyen a javító szolgálat is fel van tüntetve, de a fogyasztó a kereskedőhöz fordul.